Competenties

Tijdens deze minor is het de bedoeling dat er verschillende competenties bij de studenten ontwikkeld worden. Dit zijn de volgende competenties: analyseren, beheren, managen, adviseren, realiseren, onderzoeken en professionaliseren. Elke competentie is even belangrijk en zal daarom los behandeld worden.

Analyseren
Beheren
Adviseren
Managen
Realiseren
Onderzoeken
Professionaliseren

Analyseren

De 1e competentie is analyseren. Analyseren heb ik altijd leuk gevonden. Analyses maken van verschillende onderwerpen en daarbij een conclusie maken lag mij wel. Ook deze competentie wordt echter steeds lastiger. Waar 2 jaar geleden de analyses werden aangereikt, moeten deze nu zelf gezocht worden. Welke analyse past dus het beste bij het onderzoek en hoe wordt deze gemaakt. Na het maken van een analyse komt het belangrijkste deel: de conclusie. Je kan namelijk wel een analyse maken van iets maar als je het foute hebt geanalyseerd of je trekt verkeerde conclusies heb je er niets aan. Tijdens de minorstage van februari 2022 heb ik een klein deelonderzoek gehouden. In dit deelonderzoek heb ik de huidige situatie van Louwman Terneuzen vastgesteld. Vervolgens heb ik een plan opgesteld hoe de huidige situatie het beste aangepakt kan worden om meer positieve klanten het pand te laten verlaten. Dit volledige onderzoek is hier te vinden: Mini onderzoek Louwman Terneuzen. Tijdens dit onderzoek heb ik mijzelf dus meer kunnen ontwikkelen in het analyseren. In tegenstelling tot een schoolonderzoek moest ik hier namelijk zelf mijn gegevens bij elkaar zoeken en zelf mensen aanspreken om informatie los te krijgen. Uiteindelijk heb ik hierbij de juiste conclusies getrokken en deze gepresenteerd aan Louwman Terneuzen. Ook bij mijn afstudeerstage zijn er meerdere analyses opgesteld om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de huidige situatie, de doelgroep en de concurrentie van het desbetreffende bedrijf. In de toekomst hoop ik om nog meer zelfstandig te kunnen analyseren. Na mijn uitgevoerde stages ben ik hier al een stuk beter in geworden maar er is altijd ruimte voor verbetering. 

Beheren

De competentie beheren draait om het eigen maken en vasthouden van vaardigheden die een automotive manager nodig heeft. Bij mijzelf merk ik bijvoorbeeld dat ik de vaardigheden die ik bij serviceadviseur Joshua Tummers heb gezien, toch meer eigen heb gemaakt. De eerste weken van de vorige stage vond ik het bijvoorbeeld lastig om telefoontjes aan te nemen, klanten te woord te staan of vragen beantwoorden van klanten. Ik was vooral bang om iets fout te doen of klanten een foute uitleg te geven. Na een paar maanden meegedraaid te hebben gaat dit mij al een stuk beter af. Nog een ander voorbeeld is het beheren van het bandensysteem van Louwman. Aangezien niemand op de werkvloer bij Louwman toekwam aan het bandenbeheer, heb ik deze taak op mij genomen. Ik weet dus precies waar welke banden liggen en van wie de banden zijn. Ook zorg ik dat deze banden op tijd weer terug zijn in de werkplaats voor de bandenwissel. Voor mij was dit wel een verrijking van mijn stage omdat ik eindelijk verantwoordelijk was voor een proces op de werkvloer. Niet alleen voor school maar ook voor mijn eigen bedrijf komt de competentie beheren vaak terug. Zo beheer ik namelijk verschillende sociale media van autobedrijven en heb ik de werkwijze van de online veiling Autobids.be mijzelf eigen moeten maken. Kortom deze competentie ligt mij erg goed. Natuurlijk kan de competentie altijd nog groeien in de toekomst. Maar vooral door te doen en uren te maken zal dit vanzelf gaan. 

Adviseren

Adviseren klinkt heel simpel. Het adviseren van een ander persoon in de keuzes die hij/zij maakt. Echter is het van belang dat het advies wel op iets feitelijks gebaseerd is. En hoe breng je dit advies dan? Ook deze competentie komt sterk naar voren in de minor stage. Zoals eerder behandeld volgen wij (studenten) het vak van service adviseur. Dit beroep bestaat dus grotendeels uit het adviseren van mensen. Welk onderhoud moeten zij laten verrichten aan hun auto, kan er nog doorgereden worden of moet dit gelijk uitgevoerd worden, enzovoort. Ook dit aspect is tijdens mijn stage ruimschoots behandeld. Zo heb ik verschillende klanten geadviseerd in wat zij het beste met hun auto moeten doen. Bij de ene klant gaat dit makkelijker dan bij andere klant, maar dat is logisch. Ook dit zou ik aan het begin van mijn stage nooit gedurfd hebben. Maar je leert natuurlijk automatisch veel meer over de auto's waardoor je een beter advies kan geven. Ook heb ik de leerlingen van mijn oude middelbare school geadviseerd over de opleiding automotive management. Maar natuurlijk heb ik de meeste ervaring met adviseren door het uitvoeren van de stages en het maken van de bijbehorende adviesrapporten. Zo heb ik al verschillende adviezen uitgebracht aan stagebedrijven. Tot op heden heb ik hier ook nog geen negatieve feedback op ontvangen. In de toekomst mag ik wel nog zelfverzekerder worden op het gebied van adviseren. Ik merk namelijk dat ik nu nog best terughoudend ben en niet helemaal zeker over mijn implementaties. Dit zou wel mogen aangezien er altijd uitgebreid onderzoek wordt verricht naar deze implementaties. 

Managen

De competentie managen vind ik persoonlijk een heel interessante. Van mijzelf ben ik nooit echt een persoon die graag op de voorgrond treed. Ik laat vaak anderen het initiatief nemen of ik laat mijzelf ondersneeuwen door anderen. Wel merk ik de laatste tijd dat ik deze competentie steeds meer begin te omarmen. Het is namelijk erg handig in een managersfunctie dat je wat haar op de tanden hebt en opdrachten durft te geven. Dit managen komt weer terug in de minor servicemanager. Een servicemanager, zoals je in de naam hoort, moet namelijk de monteurs aansturen in het werk dat zij moeten doen. Volgens velen kan iedereen, als je dit onder de knie hebt, doorstromen naar een managersfunctie binnen een automotive organisatie. Ikzelf merkte aan het begin van de minorstage dat ik het lastig vond om mensen aan te sturen. Zo durfde ik moeilijk werk aan de monteurs te geven, durfde ik geen taken te weigeren en vond ik het lastig om het heft in eigen handen te nemen. Echter is dit in de loop van de minor wel steeds makkelijker geworden. Mede hierdoor heb ik in de de cursussen van New Heroes gekozen om trainingen gericht op managen te volgen. Ik wil dit zelf namelijk graag ontwikkelen omdat ik in de toekomst graag zelfstandig zou worden met personeel onder mij. Hiervoor zijn er dus wel wat managingaspecten nodig. Ik ben natuurlijk kort geleden gestart met mijn eigen bedrijf dus het begin hiervoor is reeds gemaakt. Het managen van klanten en vooral van tijd heb ik mijzelf al meer eigen gemaakt. 

Onderzoeken

We beginnen met de competentie onderzoeken. Onderzoeken heb ik altijd al aantrekkelijk gevonden. Vroeger deed ik kleine onderzoekjes naar eigenaren van dure sportwagens. Waar woonden ze, welke auto reden ze, enzovoort. Ook in het eerste jaar van Fontys was het onderzoeken een belangrijk aspect. Er werd namelijk van tevoren verteld welke modellen je moest gebruiken voor onderzoeken en hoe deze te gebruiken. In project 6 (jaar 2) moesten wij zelf een bedrijf uitkiezen en met dat bedrijf een casus bepalen voor een onderzoek. Dan wordt onderzoeken ineens wel heel lastig. Er was namelijk geen vaste planning of keuzelijst met welke modellen we konden gebruiken en hoe we die moesten gebruiken. Ook bij mijn septemberstage moest ik alles zelf doen. Zelf de opdracht bepalen, hoofd- en deelvragen bedenken, analyseren en een gedegen advies uitbrengen. Dit vind ik echter best wel lastig. Ik heb namelijk meer houvast nodig of een duidelijke planning met wat ik moet doen. Daarentegen is dit wel een geschikte manier om te leren onderzoeken. Ook bij het afstuderen kwam de competentie onderzoeken meerdere keren naar voren. Zo is er voordat er een goede analyse uitgevoerd kon worden uitgebreid onderzoek verricht naar geschikte modellen en theorieën voor het rapport. Vervolgens is er onderzoek verricht naar de huidige situatie, de doelgroep en de concurrentie van Garage de Mey. Naast het onderzoeken tijdens de stage is deze competentie ook toegepast bij het ontwerpen van de labels van de poetsproducten bij Cartastic Detailing wat ik voor mijn rekening heb genomen. De labels moesten namelijk wel kloppen en hiervoor is het nodige onderzoekwerk verricht. 

Realiseren

Realiseren wil zeggen: 'Het opleveren van een product of dienst of de implementatie van een proces dat aan de gestelde eisen voldoet'. Realiseren komt vooral in de eerste jaren van de opleiding veel aan bod. Er wordt namelijk verwacht dat er verschillende adviesrapporten in de eerste 2 jaar gerealiseerd worden. Maar ook bij het afstuderen is realiseren niet te missen. De competentie realiseren ligt mij zelf ook wel. Ik hou ervan om naar een bepaald moment toe te werken om een bepaald product of een dienst op te kunnen leveren en te realiseren. Voor mijn huidige eigen bedrijf moet ik ook vaak wensen van klanten kunnen realiseren. Voor evenementen willen opdrachtgevers vaak dat ik een totaal beeld realiseer waarin te zien is hoe de dag verloopt en wat je kan verwachten als deelnemer. Terwijl bij een fotoshoot van een speciale wagen de opdrachtgevers verwachten dat ik snel duidelijke foto's kan opsturen. Realisatie komt dus voor mij in het dagelijkse leven best vaak voor. Ik ben van mening dat de competentie realiseren vanzelf goed komt als je er veel mee bezig bent en er tijd in steekt. 

Professionaliseren

Met professionaliseren wordt bedoeld het verder professionaliseren van bepaalde vaardigheden die een BMKB professional nodig heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het omgaan met klanten, kennis van auto's verder vergroten, enzovoort. In de minor 'autotechniek voor managers' wordt het professionaliseren van onder andere deze 2 voorbeelden verder ontwikkeld. Zo hebben we tijdens de minor verschillende lessen gehad om de basisvaardigheden van een automotive manager aan te leren. Maar het professionaliseren hiervan gaat toch het beste bij in de vakwereld. Tijdens mijn minorstage ben ik bijvoorbeeld steeds meer gaan professionaliseren in het vak van serviceadviseur. Door veel mensen te helpen, monteurs aan te sturen en zaken uit te zoeken op de pc kon ik mijzelf hierin steeds meer professionaliseren. Nog een voorbeeld van professionaliseren is terug te vinden in mijn hobby. Zo begon ik met allerlei soorten fotografie van auto's (rolling shots, panning shots, avond shoots, middag shoots, personenfotografie, enzovoort) maar ben ik steeds meer gaan professionaliseren in event shoots, rolling shots en portretten. Door veel te oefenen en dingen te proberen zie ik steeds meer verbetering in mijn foto's. Hierdoor zijn er ook meerdere bedrijven bij mij terecht gekomen. Ook de Belgische veiling Autobids heeft mij gecontacteerd om voor hun de fotografie en marketing hierbij te verzorgen. Hiervoor heb ik mezelf dus meer moeten professionaliseren. Dit is een mooi voorbeeld van professionaliseren in een vak. 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin