Competentieontwikkeling

12-04-2022

Tijdens deze minor is het de bedoeling dat er verschillende competenties bij de studenten ontwikkeld worden. Dit zijn de volgende competenties: analyseren, beheren, managen, adviseren, realiseren, onderzoeken en professionaliseren. Elke competentie is even belangrijk en zal daarom los behandeld worden. 

Analyseren

De 3e competentie is analyseren. Ook analyseren heb ik altijd leuk gevonden. Analyses maken van verschillende onderwerpen en daarbij een conclusie maken lag mij wel. Ook deze competentie wordt echter steeds lastiger. Waar 2 jaar geleden de analyses werden aangereikt, moeten deze nu zelf gezocht worden. Welke analyse past dus het beste bij het onderzoek. Na het maken van een analyse komt het belangrijkste deel: de conclusie. Je kan namelijk wel een analyse maken van iets maar als je het foute hebt geanalyseerd of je trekt verkeerde conclusies heb je er niets aan. Tijdens de minorstage heb ik een klein deelonderzoek gehouden. In dit deelonderzoek heb ik het functioneren van monteurs en de werkplaats geanalyseerd. Vervolgens heb ik een plan opgesteld hoe deze situatie het beste aangepakt kan worden. In de toekomst hoop ik om nog meer doelgerichter te analyseren. Nu heb ik vaak verschillende handvatten nodig om te beginnen maar dit hoop ik na mijn stage meer zelfstandig uit te kunnen voeren.

Beheren

De competentie beheren draait om het eigen maken en vasthouden van vaardigheden die een automotive manager nodig heeft. Bij mijzelf merk ik bijvoorbeeld dat ik de vaardigheden die ik bij serviceadviseur Joshua Tummers heb gezien, toch meer eigen heb gemaakt. De eerste weken van de vorige stage vond ik het bijvoorbeeld lastig om telefoontjes aan te nemen, klanten te woord te staan of vragen beantwoorden van klanten. Na een paar maanden meegedraaid te hebben gaat dit mij al een stuk beter af. Wel hoop ik na mijn stage toch nog meer mijn vaardigheden eigen te maken.    

Managen

De competentie managen vind ik persoonlijk een heel interessante. Van mijzelf ben ik nooit echt een persoon die graag op de voorgrond treed. Ik laat vaak anderen het woord nemen of initiatief. Wel merk ik de laatste tijd dat ik deze competentie steeds meer begin te omarmen. Het is namelijk erg handig in een managersfunctie dat je wat haar op de tanden hebt en opdrachten durft te geven. Dit managen komt weer terug in de minor servicemanager. Een servicemanager moet namelijk de monteurs aansturen in het werk dat zij moeten doen. Volgens velen kan iedereen, als je dit onder de knie hebt, doorstromen naar een managersfunctie binnen een automotive organisatie. Ikzelf merkte aan het begin van de minorstage dat ik het lastig vond om mensen aan te sturen. Echter is dit in de loop van de maanden wel steeds makkelijker geworden. Ik durf nu al vaker monteurs of collega's opdrachten te geven. Voor mijn stage zou ik dit altijd zoveel mogelijk zelf proberen te doen.

Adviseren

Adviseren klinkt heel simpel. Het adviseren van een ander persoon in de keuzes die hij/zij maakt. Echter is het van belang dat het advies wel op iets feitelijks gebaseerd is. En hoe breng je dit advies dan? Ook deze competentie komt sterk naar voren in de minor stage. Zoals eerder behandeld volgen wij (studenten) het vak van service adviseur. Dit beroep bestaat dus grotendeels uit het adviseren van mensen. Welk onderhoud moeten zij laten verrichten aan hun auto, kan er nog doorgereden worden of moet dit gelijk uitgevoerd worden, enzovoort. Ook dit aspect is tijdens mijn stage ruimschoots behandeld. Zo heb ik verschillende klanten geadviseerd in wat zij het beste met hun auto moeten doen. Bij de ene klant gaat dit makkelijker dan bij andere klant, maar dat is logisch. 

Onderzoeken

We beginnen met de competentie onderzoeken. Onderzoeken heb ik altijd al aantrekkelijk gevonden. Vroeger deed ik kleine onderzoekjes naar mensen met veel geld. Waar woonden ze, welke auto reden ze, enzovoort. Ook in het eerste jaar van Fontys was het onderzoeken goed te doen. Er werd namelijk van tevoren verteld welke modellen je moest gebruiken voor onderzoeken en hoe deze te gebruiken. In project 6 (jaar 2) moesten wij zelf een bedrijf uitkiezen en met dat bedrijf een casus bepalen voor een onderzoek. Dan wordt onderzoeken ineens wel heel lastig. Er was namelijk geen vaste planning of keuzelijst met welke modellen we konden gebruiken en hoe we die moesten gebruiken. Ook bij mijn septemberstage moest ik alles zelf doen. Zelf de opdracht bepalen, hoofd- en deelvragen bedenken, analyseren en een gedegen advies uitbrengen. Dit vind ik echter best wel lastig. Ik heb namelijk meer houvast nodig of een duidelijke planning met wat ik moet doen. Daarentegen is dit wel een geschikte manier om te leren onderzoeken. In de minorstage zal deze competentie echter niet meer het meest belangrijk zijn. Het gaat er nu meer om dat de studenten het vak leren kennen en informatie opdoen. Er zal dus in tegenstelling tot de vorige stage minder onderzocht worden.

Professionaliseren

Met professionaliseren wordt bedoeld het verder professionaliseren van bepaalde vaardigheden die een BMKB professional nodig heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het omgaan met klanten, kennis van auto's verder vergroten, enzovoort. In de minor 'autotechniek voor managers' wordt het professionaliseren van onder andere deze 2 voorbeelden verder ontwikkeld. 


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin