Werkorders opstellen
Het doel van de Minor 'Autotechniek voor managers' is het bewust worden en kennen van het vak serviceadviseur. Aangezien de serviceadviseur vaak de spin is in het web van een auto onderhoudsbedrijf is het heel zinvol om de kneepjes van dit vak te leren. De basis waar een onderhoudsbeurt mee start is het opstellen van een duidelijke werkorder. Hierop staan de gegevens van de klant, het voertuig en waarom de klant langs komt.
Zoals bovenstaand te zien is dit de werkorder die Louwman Mercedes-Benz Terneuzen hanteert. Hierop zijn de klant en autogegevens te zien. Aan de hand van de aan/opmerkingen van de klant en het doorvragen van de serviceadviseur kan de monteur aan de slag met behulp van deze werkorder. Na de onderhoudsbeurt of dergelijke service zal de monteur de werkorder teruggeven met alle punten afgevinkt. Hierbij geeft hij een klein woordje uitleg aan de serviceadviseur. Vervolgens zal dit met de klant besproken worden en zal er aan de hand hiervan een offerte worden opgesteld en opgestuurd naar de klant.
Het oefenen van werkorders maken is tegenwoordig iets makkelijker dan vroeger. Zo wordt bij Mercedes alles ingevuld in een bestand. Dit wordt vervolgens door het bestand zelf in bovenstaande werkorder gezet. Het enige wat dan moet gebeuren is uitprinten en de monteurs briefen. Ikzelf heb dit een paar keer kunnen doen. Echter hield dit werk niet zoveel in en was dit snel onder de knie.