Meelopen met schadebedrijf RIDA Terneuzen
In de week van 8 juni heb ik meegelopen met schadeherstelbedrijf RIDA in Terneuzen. RIDA is in mijn streek (Zeeuws-Vlaanderen) een grote speler in de automotive branche. Zij hebben namelijk 2 occasiondealers in Zeeuws-Vlaanderen, zijn KIA merkdealer in Terneuzen en zij beschikken over 3 schadeherstelbedrijven in Oostburg, IJzendijke en Terneuzen. Aangezien RIDA nauw samenwerkt met Louwman Terneuzen was de keuze snel gemaakt om bij dit bedrijf mee te lopen.
Na een leuk ontvangst door de servicebalie ben ik het meelopen gestart bij de afdeling calculatie. Hier heb ik gezien hoe verschillende schades worden aangenomen, gefotografeerd en in het systeem worden gezet. Als dit gebeurd is wordt er vaak een werkorder aangemaakt en een prijsopgave voor de klant opgesteld. Na het opstellen van de werkorder kunnen de monteurs aan de slag. Om heel het proces logisch te volgen heb ik daarom als volgende stap meegekeken met de afdeling montage en demontage.
Op deze afdeling worden de auto's als het ware volledig klaargemaakt voor de afdelingen: voorbewerken, plaatwerk en spuiten. Zo worden bijvoorbeeld kapotte onderdelen losgehaald of kentekens verwijderd. Ook worden hier de eerste reparaties zelf gedaan. Als het stuur bijvoorbeeld hardhandig is vernield door inbrekers, kan de afdeling montage alvast een nieuw stuur monteren. Onderdelen zonder lakschade worden in plaats van de afdeling voorbewerking gelijk naar de afdeling plaatwerk gebracht.


Na het demonteren van de onderdelen komt de afdeling voorbewerken of plaatwerk. Op deze afdeling worden de auto's en bijbehorende onderdelen gereed gemaakt voor de spuiterij. Zo worden de onderdelen meestal eerst opgeschuurd, vervolgens worden deze geplamuurd of op een andere manier herstelt. Als dit gebeurd is worden de onderdelen voor een laatste keer opgeschuurd en volledig afgeplakt voor de spuitafdeling.


De spuitafdeling spuit vanzelfsprekend alle onderdelen of auto's die van de afdeling voorbewerking komen. Bij deze afdeling heb ik gezien hoe er verschillende lagen op een auto worden gespoten en wat de juiste techniek is om een auto te spuiten. Dit vergt namelijk veel precisie en tijd.
Nadat de auto's volledig droog zijn van het spuiten, worden deze uitgepakt en naar de afdeling montage gebracht. Op deze afdeling worden de auto's weer volledig opgebouwd met de nieuwe of herstelde onderdelen en kunnen zij weer veilig de weg op. Na montage wordt de werkorder weer teruggegeven aan de receptie en zij zullen de klant bellen.
Tijdens mijn korte stageperiode bij RIDA schadeherstel in Terneuzen heb ik toch veel kunnen zien. Ik heb het volledige proces kunnen volgen in een korte tijd. Ook heb ik dingen geleerd die bij Louwman niet worden gedaan. Zo wordt er bijvoorbeeld bij RIDA heel anders gewerkt in de werkplaats dan bij Louwman. Er wordt hier bijvoorbeeld gewerkt met digitale werkorders in plaats van papieren. Dit is namelijk veel efficiënter voor een autobedrijf. Ook heb ik gezien hoe belangrijk een kloppende planning is bij deze bedrijven. In vergelijking met Louwman worden hier weinig planningsfouten gemaakt omdat iedereen gewoon goed met elkaar overlegd. Zo zie je toch altijd verschillen tussen bedrijven in de automotive sector.